7 november 2008

Ljusmys och tjuvkik

Min familj och vissa släktingar flinar åt mig och min kärlek till stearinljus. Jag hävdar att man aldrig kan ha för många lyktor eller ljusstakar och något säger mig att många här i bloggvärlden håller med mig... Jag märker att jag mer har börjat använda kronljus och sakta skippar värmeljusen. Kronljusen ger ett så härligt sken och värmeljusen tycker jag känns jobbiga. De kan när som helst flamma upp och är väldigt svåra att släcka om de flammar upp i en stängd lykta.

Men ibland måste man göra undantag och skippa sina principer. Som med denna underbarhet...
En lite annorlunda ljuslyckta från Party Lite. Underbart mönster!! och inte behöver man ha ett värmeljus i heller, det går bra med en ljusslinga också faktiskt!
95% av mina lyktor och ljusstakar kommer från secondhandaffärer eller loppisar så jag anser mig vara fullt berättigad att slösa med sånt med gott samvete. Det är både ekonomiskt och ekologiskt att cirkulera saker, inte sant? Här är mitt senaste fynd. Den är svensk och det satt fast en massa gubbar, gummor och äpplen i gult och blått på den. Men finne som jag är så får den stå hos mig i avskalat skick. Om jag inte målar de där figurerna vita förstås. Med sprayfärg vore det en enkel match.Att ha många ljusstakar är ju kul tycker jag. Inte har man ju alla framme samtidigt heller. Man byter efter årstid, högtid och humör. Snart är lusthuset klart också och där ska vi inte ha elektricitet. Det kan behövas ganska många ljusstakar där...


Apropå högtider så tackar jag signaturen "Hon" med bloggen soppor ur ett äktenskap för tipset med ljusbrickan i förra inlägget. Välkomstglöggen, så klart ska den serveras från brickan! Sagt och gjort, jag måste bara testa. Men jag hade inte den goda mögelosten eller pepparkakorna utan det blev en liten övningsversion...

Lite tjuvkik på julen, för jag ska verkligen inte köra igång ännu!! Måste bara testa...
Bara ett tjuvkik. Jag tror det blir bra. Till första advent ska det komma lite ädelost på brickan och riktiga pepparkakor också förstås!
Struten har jag köpt i VillaWenla. Den kan man placera lite varstans...

Nå, nog av tjuvkiket nu. Jag vill verkligen inte tjata ut julen innan den knackar på dörren. Så härifrån fram till advent ska mina inlägg handla om helt andra saker. Om jag inte absolut måste visa upp något...

Mitt nästa inlägg ska åtminstone handla om min nya mössa! :)

Ha en skön helg. jag ska i alla fall besöka Ikea sådär snabbt. Måste köpa en säkerhetsgrind för valpen Svante, han tror att han får gå vartsomhelst i huset...

23 kommentarer:

  1. Hej
    Den svenska ljusstaken Du har är en så kallad Toarpskrona efter orten Toarp, tror jag.Själv har jag en likadan, men till min är det tomtefigurer i rött. Har även figurer i svenska färger att byta med till midsommar t ex. Förr fanns här lösa träfigurer att köpa till den.
    Trevlig helg önskar Tummelisa

    SvaraRadera
  2. tummelisa--> tack för den informationen! Ganska lustigt att en sån har sökt sig hit till syvästra Finland...

    SvaraRadera
  3. Hei

    aivan ihana koti sinulla, niin kaunis!
    saanko linkittää sivusi omalle blogilleni?

    SvaraRadera
  4. Trevligt att idén med glöggljustake föll i god jord! ;) Och jo, levande ljus ger sinnesro. Ju fler dess bättre!
    Hon i soppan

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vilket mysigt inlägg!
    det passade ju jättebra att använda ljusbrickan till välkomstglögg!
    Ha en bra dag.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Mysigt med julinlägg tycker jag och vilka fina ljusstakar du har.

    Ha en fin helg
    kram Karina

    SvaraRadera
  7. jag fattar inte att allt du skaffar o knåpar ihop ser ut precis som om de var skapta just för ert hem o ingen annanstans! fast en hel del är ju det också :)

    SvaraRadera
  8. Självklart kan man inte få för många ljusstakar och ljuslyktor. Jag var till en loppis idag och det blev så klart lite ljushållare och diverse annat.Gillar din blogg och kikar in här ungefär varannan dag.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  9. Ihanan tunnelmallinen postaus! Pimeän vuodenajan ehdoton helmi on mahdollisuus nauttia kynttilänvalosta ja rauhasta.

    Mukavaa viikonlopun jatketta!

    SvaraRadera
  10. Å, Kamomilla, vad mysigt det såg ut då du dukat upp så fint (& gott)
    Så vackra bilder, jag njuter.

    Hoppas allt är bra.
    Idag har jag haft min gårdsloppis öppen en stund & planerar inför min mini julmysdag som jag har i lillstugan med fika, loppis, lotter osv framöver.

    Ha det gott Kramar //madelene

    SvaraRadera
  11. Jag skulle, just som alegni, berömma dig för dina loppisfynd - hur allt bara passar in vad du än hittar :)

    SvaraRadera
  12. Hej...hmmm.säger jag..den där toarpskronan den skickade jag iväg i somras så den cirkulerar nog nån annan stans..har haft den i såå många år..och sen stod den i ett skåp ..läänge...jaha..så kan de gåå:)..blev lite sugen på den igen..men...:)..den skapelsen som du bjuder glögg på ifrån..himla käck..men du har mycket käcka saker..kram ..på dej..och kikar snart in igen för att se vad du har för nytt påhitt..PIA

    SvaraRadera
  13. Vilket underbart vackert ljus med mönstret!!
    Ljusstaken i smide är också jättefin och en klassiker!

    Och vilken jättebra idé med ljusbrickan som du visade! Den kan man ju använda till en massa saker.

    TACK för fin kommentar hos mej och jag önskar dej en fortsatt skön söndag!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  14. Åh, så vackra bilder och ljuslyktan är ju hur fin som helst. Kram Lallis

    SvaraRadera
  15. Hejsan, vilka fina bilder du visar. Ljuslyktan med det orientaliska mönstret var verkligen vacker!

    Du undrade över mina pomandrar i ljusskålen... jag köpte faktiskt dem på julmarknaden. Vet inte om det är små apelsiner som torkat ihop eller om det är mandariner. De är små och söta i alla fall och jag kände att jag inte skulle kunna kopiera dessa, de kostade 5 kr/st (= 0,5 EUR) så det var ingen kostnad alls...

    Ha det så bra i mörkret och tänd en massa ljus!!!!

    /kristin

    SvaraRadera
  16. Hej igen.... Måste kolla den härliga bilder.....igen...

    Ha en trevlig kväll.
    Kramar från din bloggvän /madelene

    SvaraRadera
  17. Hej!

    Vilken underbar ljusstake.....

    Och ett så vackert ljus, vilket sken...

    Hoppas att din helg varit bra!
    MiaMaria

    SvaraRadera
  18. Visst är det mysigt med tända ljus! Kunde förr ibland få den där blicken av mannen att nu räcker det nog... men han har också vant sej, eller så kanske han också tycker det är mysigt fast han inte erkänner det...;O)

    SvaraRadera
  19. Jättefina ljuslyktor och så fint pyntat vid den ommålade vita!
    De där strutarna gillar jag med och har funderat på att köpa!
    Håller med ang. ljusen, jag tänder oxå mer och mer kronljus, de är så vackra!
    Ha en fin vecka! Kram :)

    SvaraRadera
  20. Hej Kamomilla! Jag skulle tacka för den fina idén att markera glas och koppar med klädnypor. Vi testade det när vi hade många gäster hos oss samtidigt och det funkade riktigt bra. Först var det bara ingen som förstod när jag föreslog att vi skulle testa "bykpojkar"...

    SvaraRadera
  21. Så mycket fint med ljusen du har gjort!!Glöggbrickan blev läcker och va fin den runda ljuststaken blev. Helt rätt, ljustakar kan man inte ha för många utav även om han jag bor med säger vi har för det! Men, man byter efter humör, årstid och vad som passar för stunden! Mycket fina bilder, önskar jag hade bättre ljus i mina bilder med, de jag tar inhomhus...Hälsa Lillsvante! Mari.

    SvaraRadera
  22. Vilka mysiga bilder :) Oj vad det skulle vara gott med glögg nu men ska vänta till lillajul har jag bestämt mig för :)

    SvaraRadera
  23. Vilka underbara ljusbildr, måste kolla igenom allt igen och bara njuta en gång till, ha en bra vecka, kramar

    SvaraRadera