12 september 2009

Flitens lampa lyser

Nu har jag städat bort det sista av sommaren från glasverandan. Lite vemodigt kändes det allt men idag har vädret bjudit på det underbaraste solsken så dagen har varit fin i alla fall.

De rutiga dynorna fick redan i veckan ge plats för de sköna ylledynorna. De somriga vimplarna tog jag ner och blomgirlangen från ljuskornan likaså. Allt stuvas undan och packas upp nästa vår när björken knoppas och fåglarna hojtar glatt.
Ifjol pillade jag sönder en kitchig ljusgirlang med granna lampor och höstlöv bara för att få de fina löven. Nu har de åkt fram ur sin låda igen och jag har strött ut dem lite här och där för att få en höstig känsla. På skänken vid pigtittaren...
Vid ljusen på syskrinet...
Och i ljuskronan där blomgirlangen tidigare satt .
Och vet ni! Jag har tvättat fönster idag! Äntligen. Resultatet blev inte perfekt men vad gör det. Det värsta smutset är borta i alla fall. Jag hatar att tvätta fönster. När jag blir rik ska jag betala för någon att göra det... :D

Efter fönstertvätten blev det en tur i svamskogen, lite bykestvätt och och sen kan man ju med gott samvete börja slappa inte sant?De ljusblå blomkrukorna har bytts ut mot zinkbyttor och nu fattas bara den höstiga pläden. Ikväll kryper jag upp där i dagbädden bland yllekuddarna och fårfällen med ett glas rödvin, lyssnar på Cajsa-Stina Åkerström och bara myser av lördag kväll.

18 kommentarer:

  1. Tvätta fönster skulle jag behöva göra också, iaf på de 2 sidor där ställningen har stått hela sommaren...suck. det är ju så tråkigt!

    Det lät mysigare att bara krypa upp med ett glas rött! :)

    KRAM
    Helena

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du för den kommentaren, är aningens självkritisk då det gäller sömnaden..en gammal "arbetskada" hehe..
    Dina ylledynor blev supersnygga, gillar höstlöven som pryder häroch var..tycker om allt du gör faktiskt, du gör ju det så bra :-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är härligt med omväxlingen som årstiderna ger, annat kan man inte säga :)

    SvaraRadera
  4. Så duktig du har varit och så fint du har det jämt! Du kan verkligen skifta årstid och visst - man behöver den där ritualen också, tror jag - att plocka undan och plocka fram!
    Jättefint med löven!
    Ha en härlig lördagskväll bland plädarna och njut av vinet och musiken!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Moro å finne herlige blogger:)

    legger deg gjerne til listen min:)

    Klemmer Malin

    SvaraRadera
  6. Jag håller med ..att tvätta fönster är så trist.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. GRATTIS..till förstertvätten, jag ler när jag läser vad du skriver...hela dagen har jag FÖRHALAT...just det jag skulle göra idag:tvätta fönster....av vilken orsak, ja, det är ju lätt jag giller det lika lite som du!!!!!Så jag tycker verkligen att du varit duktig! Och du dina kuddar av ylletröjorna är bara så underbara...du är så påhittig! Ha en skön söndag! Kram fr C

    SvaraRadera
  8. Hej tjejen, allt väl?

    Vad mysigt med höstlöv...snart får man springa ute bland lövhögar med ungarna och hundarna =)

    Gillar verkligen dina höstiga kuddar, ser så varmt och gosigt ut.

    Ha en underbar söndag. Kram Pirre

    SvaraRadera
  9. Åh, Cajsa-Stina har jag nästan glömt! Tack för det musiktipset!
    Jag hatar också att tvätta fönster. I våras räknade jag till och med ut vad det skulle kosta att anställa nån att göra det. Man får ju hushållsavdrag... Kanske nästa vår ;)

    SvaraRadera
  10. Så mysig höststämning! Ja visst är det roligare att få ta fram vårinredningen än att städa bort den, men hösten har ju också sin charm...
    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  11. jag känner bara en människa i hela världen som gillar att tvätta fönster. tror hon kunde förtjäna ganska gott på det, för efterfrågan finns ju verkligen ;)
    det är inte länge sedan vi tvättade uterumsfönstren, o nu borde de få en omgång igen. jag tror dock jag struntar i det tills den där samma våren du skrev om ;)
    skön söndag!
    kramis

    SvaraRadera
  12. Tvätta fönster, det brukar jag överlåta till andra, men i höst ser det dåligt ut med det. Jag har mer och mer börjat fundera på att anlita en städfirma för jobbet. Men jag vet att det blir svårt, för jag har svårt att acceptera någon främmande städare. Har tagit lång tid redan att acceptera att min dotter gjort det.
    Njut av helgen och ditt nya fina höstmys!

    SvaraRadera
  13. Det låter härligt!!
    Fönstertvätt är något som också borde göras här, men jag hatar det också...

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Vad duktig du har varit då! Fönsterputsning tillhör inte mina favoritaktiviteter heller, haha.
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Fönstren blir så lätt smutsiga igen, så int behöv de vara så perfekt inte. När man ser hur du pyntar inför hösten så känns den inte alls så tråkig egentligen.

    SvaraRadera
  16. Hej hej! Ja, jag funderar också på att plocka bort lite sommarsaker här. Bla skulle jag vilja byta ut pelargonerna i köksfönstret men de har väl fattat det, så de blommar som galningar just nu ;-)

    Alltså, putsa fönster är svårt!!! Särskilt när man har spröjsade fönster! Det blir absolut inte perfekt men som du säger, man ser mer ut än innan i alla fall! Jag tog fönsterna inför reportaget och nu får det dröja länge innan nästa gång!

    Gulliga du som säger sådär om vårt hus och Lantliv. Jag känner också att det är roligt, för jag gillar som sagt LAntliv bäst av alla inredningstidningar just nu. Lite synd är det att det inte är planskisser med där, men man kan inte få allt ;-)

    Så fint och härligt inbjudande det ser ut hos dig. Jag kommer nog nästan över ;-)

    Kram kram och ha en bra vecka!

    /Kristin

    SvaraRadera
  17. Vad mysigt du har det på din veranda! Jag bara skjuter upp min fönstertvätt hela tiden . Nu har jag som ursäkt att jag samtidigt vill sätta upp nya gardiner i köket men jag har ännu inte hittat några jag vill ha...

    SvaraRadera