1 januari 2010

En magisk nyårsnatt

När jag kom hem från jobbet på nyårsafton hade min gulliga man städat hela huset och förberett middagen. Krämig räksoppa med vitlöksbröd... Den blå timmen lade sig över landskapet pch med den snömängd vi har fått nu var det magiskt det där ljuset...Brödet var himmelskt gott, med smak av vitlök, och jag dukade fram det på det nya porslinsskärbrädet som en snäll vän gav som julgåva. Det är helt underbart vackert, vitt och skinande med en så fin form. Tack till dig snälla E om du visste hur överraskad och glad jag blev!
Sopptallrikarana fyndade jag på loppisen på självaste nyårsafton. Jag fick ett tips och rusade in bara för att hämta dem och ett vackert fat, och nu är jag så nöjd så. De har en vacker lite lätt spetsmönstrad kant. Soppan var jättegod, och med brödet och ett gott vin till (riesling) så var det perfekt. Senare på kvällen firade vi med ostar och portvin, oslagbart det också egentligen..
Ute var månen full, och skenet från den var magiskt! Vilket ljus!! Villa Kamomilla badade i månsken och facklorna brann i snön...
Vi har fått så mycket snö att mitt fågelbad (runda klumpen till vänster) har fått en hatt!
Och mina rosenstörar ser ganska lustiga ut. Som stora snösvampar!
Vägen till oss lystes upp av månen, man kunde ha trott att det var eftermiddag och inte tolvslaget på natten!
Runt månen bildades en vacker ljusring. Det var så kallt att mina fingrar nästan frös fast i stativet...
Och skumvinet var så kallt så det skallrade i tänderna! Men skåla ska man ju på tolvslaget, hur kallt det än är!! Svante var med oss, och fast grannarna smällde raketer var han lugn. Det är vi glada för, för det är jobbigt för många hundar, det där med smällandet.
God fortsättning till er alla! Nu ska jag ta itu med byket. Nåt annat spännande händer här inte...
Kamomilla

46 kommentarer:

  1. Hej och gott nytt år!
    Vilken tid fotade du månen, igår vid 21.30 skulle det ju vara delvis månförmörkelse med just en rödbrun ring runt månen. Vi missade det eftersom här var så mulet.

    Fina fynd du gjort igen!

    Kramar Sabi

    SvaraRadera
  2. Så massa vackra bilder..Tack för en njutbar stund..Kram Susanne..
    Hoppas att du kan hjälpa mig med mitt problem..

    SvaraRadera
  3. fantastiska bilder från ert mysiga nyårsfirande! allt gott under 2010 till er alla! kram!

    SvaraRadera
  4. Härlig bildserie och målande beskrivning av Er fina nyårsafton. Känns nästan som vi var med på ett hörn... Gott Nytt År, och du ska absolut fortsätta blogga precis som du gör- generöst och inspirerande! MVH fr ett vintrigt värmland/ Mitt Egnahem

    SvaraRadera
  5. Det låter som ni hade en härlig nyårsafton. Och vilka bilder du visar.
    Hoppas det nya året blir bra.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  6. Magiska bider har du också. Ja det var en helt underbart vacker nyårsnatt. Även vi beundrade den och den stora ringen kring månen.
    Vi skålade faktiskt i varm glögg ute i kylan.
    Ha det bra.Kram Kicki

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder du tagit. Va bra att Svante inte e "skott"rädd. God fortsättning på det nya året:)

    SvaraRadera
  8. Fantastiska bilder, den sista tex med glasen är nästan litet magisk!! Och soppan skulle jag inte tacka nej till. dessutom hör kruttorra rieslingar till mina favoriter...:O)så skål för ett bra år!

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker dukning.. enkel men stilfull. Helt i min smak!

    Ha en god fortsättning på 2010, kram Marie

    SvaraRadera
  10. Ja, det må jag säja - det kallar jag en magisk afton!! Jisses du, vilka fina bilder du tog! Men det ska väl stativ till såna förstås och en säker fotograf förstås!!!

    Vilken underbar suppé dessutom!
    Skärbrädan - så otroligt vacker!!

    TACK för att du delade med dej och en god fortsättning på nya året!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  11. God fortsättning på det nya året!
    Så vackert det är där ni bor! Otroligt, vad mysigt. Jag blir verkligen imponerad. Vilken snäll man du har som städat och lagat mat :)

    Ha det gott. Kram Cattis

    SvaraRadera
  12. Oj så sagolikt vackert! Jag blir alldelles salig. God fortsättning på det året. //Maria

    SvaraRadera
  13. OERHÖRT vackert! Härlig stämning och nästan så vi känner smaken via ditt inlägg!

    Önskar ett gott nytt år men många roliga överraskningar ;)

    Kram,

    Anna

    SvaraRadera
  14. Oh - what wonderful photos - beautiful snow covered landscape - I love it - and I love your beautiful house -
    all the best for the new year - stay healthy - greetings from germany - Ruth

    SvaraRadera
  15. Som ett vykort ståtar Villa Kamomilla, oj så vackert.
    Jag formligen älskar det blåa ljuset...
    Har varit i stugan och där har det trasat & snöat hela nyårshelgen.
    Snart har vi takdropp och värmande solstrålar så det är bara att ta vara på det vita, vackra & tysta vintermörkret.
    Ha en fortsatt bra helg
    Kramar Marith

    SvaraRadera
  16. En riktigt God fortsättning till er också!

    Vilka fina bilder. Detta snöande är ju helt otroligt. Minns inte när vi sist hade så mycket snö och kallt. Så ska en riktig vinter vara.

    Kram Ulli

    SvaraRadera
  17. Gott nytt år!!
    Ja, det var alldeles magiskt här också, så otroligt fint!!
    Vi var ute o sköt raketer och det var så vackert.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  18. Er middag såg mycket god ut!!

    Vilken vacker bild på ert hus!

    God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  19. Härliga bilder! Vi har också snö...megamycket! :)

    Önskar dej en riktigt God Fortsättning på det nya året! :)
    KRAM

    SvaraRadera
  20. Vilken god Nyårsmiddag och vilken magisk Nyårsnatt!! Så fina bilder du tagit!! Jag har en liten utlottning hos mig om du vill vara med! God fortsättning!
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  21. Gott nytt år! Så mysigt ni hade det! Verkligen magiska bilder!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  22. Oijoi, mitkä nautiskelijan lahjat, - ja mitkä taidot!!!
    - Simmu ihailee -

    SvaraRadera
  23. Vilken härlig nyårsafton ni har haft, å ljuset var helt underbart. God fortsättning. Kram

    SvaraRadera
  24. Hej och gott nytt år....Vilka sagolika bilder du visar.....ser så fint ut.....hoppas att ni njöt av allt det goda....ser jätte gott ut....
    Ha det gott
    Lotta

    SvaraRadera
  25. Ihana mies kun noin osaa vaimoaan helliä:). Kuniita ulkokuvia, millainen kamera sinulla on?

    SvaraRadera
  26. Ååå så vackra bilder!
    Det ser ut som hämtat ur en saga!
    Den där räksoppan såg väldans god ut....törs man fråga om du inte kan dela med dig av receptet??

    Här gick övriga familjen ut o smällde raketer och jag stannade inne med Sally och kikade ut genom fönstret...hon reagerade inte....vi hoppas det håller i sig...;)
    Önskar dig allt gott detta 2010.
    kram Katarina

    SvaraRadera
  27. TACK!!!

    : )

    GOTT NYTT ÅR!

    Otroligt vilka vackra bilder..!

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  28. Vilka oerhört vackra bilder du tagit.

    Kram till dig och din familj och god fortsättning

    Hälsar Sari

    SvaraRadera
  29. Så förtrollande bilder från er nyårsnatt!
    Vilken rar make du har som överraskar. Han är rädd om sin Kamomilla!
    Jag läste receptet hos Katarina....mums, ska nog prova det innan det är dags för kalorisnålt......igen! ;o)
    God fortsättning vännen!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  30. Vilken fin nyårsafton på tu man hand! Det blev ett bra avslut och en bra början... SÅ fint ni bor!!!
    Kram

    SvaraRadera
  31. Ohhhh så fina bilder..och vilken middag, den såg verkligen god ut !!
    Du frågade om kopparna inne hos mig, de har jag köpt på Indiska för ca 5 år sedan...och jag gillar dom bara mer o mer..
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  32. Så vackert!!!!!! på alla sätt...och vackra omtankar är ju livets krydda!!!! Jag är lite trött på snön och kylan..man vågar knappt säga det..men jag har lite problem med att gå med hunden i halkan, men det är ju inte hundens fel..... Önskar dig sköna helgdagar..de tar visst aldrig slut! Kram fr C

    SvaraRadera
  33. Wow, vilka superfina vinterbilder!! Och jättefina tallrikar du fyndat! Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  34. Vilka underbar nattbilder, det vilar något trolskt över dem..så vatten fryser hos dig med..här får man ha kranarna på varje natt..och kyla sk bli värre igen och vara kvar till mitten av januari sägs det ..hej och hå, nog prövas man som f d stadsbo första vintern på gården, men mysigt det är det ju...kramen

    SvaraRadera
  35. Vackra bilder du visar!
    Visst har vi ett vackert landskap just nu!
    Jag beundrar ditt vita skärbräde, står just nu på min önskelista.
    Ha en god fortsättning på 2010.
    Märta

    SvaraRadera
  36. Kauniita kuvia! Hyvää Uutta Vuotta!

    SvaraRadera
  37. Så fina bilder, och vilka fina tips du ger oss.
    Kommer att följa din trevliga blogg.
    God fortsättning på 2010!
    mvh, Agneta

    SvaraRadera
  38. Ojoj, Kamomilla!
    Dina bilder är totalt hänförande!!
    Lyckas du alltid??

    Att fånga både ljuset inomhus och samtidigt få med det blå ute!
    Och bilderna utomhus!
    Jag försökte också fota månen igår kväll, men det blev till ingenting...

    Verkligen jättefina tallrikar, lyckost som fick tag i dom!

    Ha det så bra, sköt om dig!
    kram, Ann-Christine

    SvaraRadera
  39. Såå mysigt och vackert, både inomhus och utomhus!
    God fortsättning på det nya året!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  40. Vilka vackra bilder!!
    Förstår att du blev glad över makens överaskning :-)

    Kram Torparfrun

    SvaraRadera
  41. ERt hus är bara så vackert!

    Gott nytt med hoppa om nya ideér och massor av kreativ energi önslkar jag dig!!!

    SvaraRadera
  42. Gott nytt år! Visst är det vackert med kallt och snö, men inte kul då det fryser i rören..

    Ha en skön söndag!

    kram, Lotta

    SvaraRadera
  43. Hej på dig. Hur har årets första dagar varit?

    DINA BILDER ÄR SÅÅÅ FINA.
    Gillar speciellt bilden på ert hus i nattljuset. Så vacker o magisk =)
    och vad kul med en man som överraskar med gott att äta.

    ha det gott i ert vackra hem. Kram till dig från mig =)

    SvaraRadera
  44. Åååååå så mysigt!!!!
    Fantastiske bilder!

    irene

    SvaraRadera