16 oktober 2010

Svar på era frågor

Nåja, nu ska ni få svar på era frågor! :)

Vad fick dig att börja blogga?
Under slutet av byggtiden lusläste jag inredningstidningar och ramlade över några bloggtips. En av dem var Vintage Johannas blogg och via hennes blogg hittade jag många andra bloggar. Bloggvärlden är som ett gigantiskt spindelnät där man kan söka sig fram till all världens intressanta bloggar. Jag blev sugen på att testa själv, och startade Lilla Kamomillas Villa strax efter att vi flyttat in i vårt hem. Det första inlägget gjorde jag den sista oktober för tre år sedan, så snart blir det fest!
Vad studerar du- och var studerar du?
Jag fick chansen att skola om mig då min hälsa svek mig. Nu studerar jag fotografering på Paasikivi-Opisto ute på ön Kakskerta nära Åbo. Det är en grundkurs där man lär sig allt från digikamerans teknik, att uttrycka sig genom bild, att redigera sina bilder med olika program och en del annat nyttigt. Jag strävar till att kunna göra reportage helt på egen hand efter det. :)
Är Svante din första hund och har du varit med honom på valpkurs?
Ja, Svante är min första hund. Jag hade lovat mig själv när jag var liten- att när jag blir vuxen så ska jag ha en hund. Svante är min 40-årspresent till mig själv. :) Vi har inte varit på valpkurs, vi hade inte möjlighet till det. Jag hade gärna gått om det varit möjligt. Jag visste att terriers är envisa och testar en, men inte HUR envisa de kan vara. Han testar ständigt gränserna, sådär som ett trotsigt barn ;)
Vad håller dig igång?
Ja.. vad ska jag svara på det? Kanske kroniskt sjuka människor har en extra dos envishet för att orka? ;) Jag har ofta ont, jag orkar inte hålla samma motionstakt som friska människor, jag har fått ge upp mycket jag tycker om (som tex skedsmycken och luffarslöjd) och det är jättetråkigt. Men samtidigt känner jag att om jag inte håller igång så har jag ju gett upp inför mina sjukdomar. Och det vill jag inte!! Det finns så mycket kul saker som jag vill testa! Jag är öppen för nya ideer, nyfiken och väldigt levnadsglad och entusiastisk. Jag utmanar ofta mig själv men ställer tyvärr ibland ganska hårda krav på mig själv. Men jag vill inte känna mig sjuk, jag vill försöka leva normalt och det är väl det som driver mig. Men ibland måste man ge upp, som när jag bytte bransch- men det har bara fört gott med sig!
Hur hinner du med allt?
Tjaa, nej det gör jag ju inte! Men jag är rapp i vändningarna, när jag vill något driver jag igenom det med fart.(envis som synden) Jag kan nog vara lat också, när det gäller saker som är mindre kul... Jag skulle kanske säga att energi, snabbhet och bra planering är det som får mig att hinna med så mycket. Jag vill ju en massa.... En annan orsak är väl att jag mycket sällan ser på tv. Det blir mycket tid över då. På senaste tid har studierna tagit över en hel del och jag märker att jag faktiskt inte ens med god vilja kan hinna med allt. Det är bara att acceptera. Nästa år är läget ett annat.
Hur håller man allt rent? Tja, jag kanske inte har så rent? ;) Nej skämt åsido, jag är inget städfreak men när jag dammsuger så får väl prydnadssakerna sig en omgång också.. Det blir inte så dammigt hos oss och blir det så springer jag ett varv med microfibertrasan så är det ok igen. Vårt hem är relativt litet faktiskt så det är inte så mycket att städa. (det ser stort ut på bild men är faktiskt inte större än 150 m2) Vi dammsuger 1-2ggr i veckan och jag torkar damm från alla större ytor en gång i veckan. Småprylar och pynt torkar jag inte lika ofta.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete".. ett av de bästa motton jag vet! :)
Vilken är din favoritblogg? Helt klart den svåraste frågan!! Men jag vill nämna http://nordingarden.blogspot.com/ och http://imittparadis.blogspot.com/som klara favoriter som hängt med länge...De är närmast min egen stil kanske? Jag följer med ett hundratal bloggar som alla är intressanta på sitt sätt!

Sådärja! Nu var det klart! Har ni fler frågor så kläm ut bara.

PS. Ingela: Hoppeligen snart och ofta :)

Kamomilla

Ja suomeksi:)
Miksi aloitit bloggaamisen?
Talon valmistumisen aikoihin luin ahkerasti sisustuslehtiä ja löysin muutaman blogiosoitteen. Luin sitten niitä blogeja jonkun aikaa ja mietin että uskaltaisinko minäkin? Aloitin Villa Kamomillablogin lokakuun viimeisenä päivänä 2007. Olimme silloin asuneet talossa kaksi viikkoa ja postausaiheita riitti... Kohta juhlitaan blogin kolmevuotis-synttäreitä!
Mitä opiskelet? Opiskelen valokuvauksen perusopintolinjalla Kakskerrassa, (Paasikivi-opistossa) ja viihdyn erinomaisesti. Tavoitteena on pärjätä freelancerina omin päin ensi keväänä. Sisustusjuttuja siis, kokonaisuudessaan.
Onko Svante ensimmäinen koirasi ja oletko käynyt pentukurssilla?
Jep- Svante on ensimmäinen koirani mutta tuskin viimeinen. :) Emme käyneet pentukurssilla- se järjestettiin toisella paikkakunnalla eikä aika kerta kaikkiaan riittänyt siihen.
Mikä pitää sinut vauhdissa?
Terveyteni ei ole mitä parhain, ja olen monesta joutunut luopumaan sen takia. Uskon kuitenkin että kroonisesti sairailla ihmisillä on ylimääräistä itsepäisyyttä mikä saa jaksamaan. :) Olen elämänmyönteinen, itsepäinen ja utelias ja kai se sitten on syynä tähän intoon... Haluan testata uusia juttuja, olen utelias ja periksiantamaton ;) Sinä päivänä kun hyväksyn sairauteni voin yhtä hyvin heittää pyyhkeen kehään...
Miten ehdit?
No, hyvä suunnittelu, nopeus ja itsepäisyys takaavat kai sen että ehdin tehdä kaikenlaista. En juurikaan katsele telkkariakaan ja silloinhan jää ylimääräistä aikaa. Nyt opinnot vievät hirveästi aikaa joten joudun hyväksymään sen että jokin muu jää syrjään hetkeksi.
Miten pidät kaiken siistinä? No, ehkei minulla olekaan aina niin siistiä? ;) Imuroin 1-2 kertaa viikossa ja silloin huitasen imurilla noita koristeitakin. Pölyt pyyhin isommilta pinnoilta kerran viikossa mutta kaikki krääsä pyyhitään harvemmin. En ole mikään siivouskriikki, en todellakaan...
Lempiblogi?
No niitä on monta! Ehdottomat kestosuosikit ovat http://nordingarden.blogspot.com/ ja http://imittparadis.blogspot.com/. Ovat kai lähellä omaa tyyliäni. Seuraan blogeja ahkerasti ja listallani on about sata kappaletta. Kyllä siihenkin saa aikaa uppoamaan...

Että silleen! Saa kysyä lisää jos haluaa. :)
Kamomilla

17 kommentarer:

  1. Så roligt att få veta lite mera om dig. Ibland tar livet andra vägar än man tänkt, men jag ser fram emot att få läsa dina reportage och jag är säker på att du kommer att lyckas!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  2. Så roligt att läsa om dig, och att få svar på mina frågor om Svante.
    Och det är härligt att läsa om hur du, trots värk och problem, lyckas med att påbörja en ny period i ditt liv. Att börja studera är ju så väldans roligt, men också jobbigt. Jag önskar dig lycka till med din utbildning och att du ska orka med att fortsätta blogga och förgylla vår tid vid datorn.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig läsning om dig ...nu fick jag svar på min undran...din utbildning..låter både intressant och rolig, ha en skön lördagskväll med många tända ljus, KRAM

    SvaraRadera
  4. Låter som om din utbildning kanske också hade varit något för mej. Mitt senaste intresse är ju foto. Får väl se vad det kan bli av det. Roligt att få veta mer om dej. Jag gillar verkligen din blogg.

    SvaraRadera
  5. Så roligt att få höra lite om dej och ditt liv! Lite har väl skymtat fram då coh då. Härligt att du tog dej tid också!
    Det låter spännande med studierna och borde väl ligga inom dina intresseområden, med tanke på din fina blogg!
    Fortsatt lycka till och TACK för att du delade med dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. ha ..det där var kul..så intressant att läsa lite om DEJ.. å så du lär dej om fotokonstens alla regler..så häftigt. repotage,spännande..Ja nu får man önska dej en skön och go natt kram..pia

    SvaraRadera
  7. Hej på dig, allt väl?

    Vad kul och läsa lite mer om dig.

    (Ja sitten vielä suomeksi, huh! ;)...)

    Fotoutbildning, så kuuul för dig. Spännande med egna "inrednings/ foto jobb" sen framöver.
    Skulle påbörja fotokurs på distans men hittar inga referenser på deras kurser som jag hade tänkt, så jag får leta vidare. Jag jobbar så konstiga tider så det passar inte att plugga fasta tider för min del, tyvärr...

    Gillar bilden på apan i trädet =)
    Ha det gott. Kram Pirre

    SvaraRadera
  8. Tråkigt att höra att du inte är riktigt bra, men du verkar ha kontroll på läget och det är nog viktigt! Tack för att du delade med dig så mycket!
    Du har en fantastisk blogg och ett fantastiskt vackert hem!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  9. Vad kul det var att läsa frågorna och svaren från dej. Vilken super ide med frågor. Hoppas allt är bra med dig, här börjar jag komma på fötter, skall jobba i morgon efter att vilat i 2v. Kramen

    SvaraRadera
  10. Så roligt och läsa om dig lite gran.

    Tack för att du delar:)


    Kram, Annaleena

    SvaraRadera
  11. Trevligt att läsa om dig...och jag beundrar din envishet! trots värk och hinder....hoppas att du trivs med studierna! Alltid lika trevligt att titta in hos dig och njuta av dina ideer och skapelser! Önskar en fin söndag! Kram fr C

    SvaraRadera
  12. Tack för svaren!
    Ja, jag gillar också dom där två bloggarna som du nämnde.
    Samma svar skulle komma från mig angående hur man hinner :)

    Vilken spännande och intressant utbildning! Tänk om man själv... nån vacker dag... när jag "blir stor"... ;)

    Ha en skön söndag!
    kram!

    SvaraRadera
  13. Det var trevlig läsning! Och vet du var som är så härligt...du är så positiv...ser någonting bra i allt! Kram

    SvaraRadera
  14. Hej du vännen! Å så mycket jag kände igen mig själv i dina svar. Vi är väldigt lika, tyckte det var väldigt bra skrivet det om att när man är lite sjuk så drivs man av en jäklar anamma som andra kanske saknar. Och att det går hinna med allt om man vill och planerar för det, men att man måste tumma på andra saker (jag tummar på min städning!).

    Fast hu du - att ha ett 150 kvadratKILOmeter stort hus är väl allt stort... *fniss* det hade smugit in sig ett litet "k"!

    Stort tack för att du nämner min blogg. Jag är väldigt tacksam! Och det är roligt att inspirera. Ibland känner jag mig inte särskilt kreativ eller nytänkande, ibland är det som om jag aldrig kommer ur mina spår utan det bara rullar på i samma vanliga hjulspår. Men samtidigt gillar jag ju den stilen och jag skulle nog återvända till denna stil om jag någonsin bytte. Du vet, jag inspireras ju mäkteliga av din blogg, och detta säger jag inte för att vara "snäll tillbaka".

    Kram och ha det bra och kämpa på med allt, kursen och värken och allt annat i livet som ryms däremellan!

    /Kristin

    SvaraRadera
  15. Härligt att läsa och att få veta lite mer om dig, fast jag vet ju rätt mycket redan. Känner igen mig på det där med att få skippa vissa intressen och roliga saker, men som du säger, livet har alltid mer att ge. Flitig städare är du enligt mig, själv har jag fått pruta ner regält på den fronten.
    Sen har min man fått ta över en del oxå. Men allt går om man kan acceptera lite dammråttor ibland:-)


    Kramisar!

    SvaraRadera
  16. Låter jättekul med fotograferandet! Skulle gärna gå en sån kurs jag också :O) Allt har sin tid brukar man väl säga, och nu får du ju pröva något nytt och intressant.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  17. Ooooh så spännande att läsa alla svar!!
    Du är duktig på att skriva och uttrycka dig oxå bland allt det andra du gör så bra!
    Ha en härlig tisdag!
    Kram Marith

    SvaraRadera