12 juni 2011

Reportageresan

Ja, ni fick redan lite se hur det var under arbetsresan upp till Österbotten- men här kommer mer!
På torsdag reste jag iväg. Övernattade hos vännen Ingela och hennes man. Vi satt ute på kvällen och pratade. Det är mycket man ska hinna igenom på en kväll och vi ses ungefär en gång i året... 
Följande dag jobbade jag hos Linda (se föregående inlägg) och fick även övernatta där. Tack alla snälla människor, det är inte bara trevligt att slippa bo på hotell- det är också härligt att få umgås med er!!

(Klicka på bilden så blir den större)
Sen reste jag vidare till Gammelgård och fotade hennes hem. Ett underbart lantligt hem med just den rätta sommarkänslan! Och vet ni, till min lycka hade butiken LUNDAGÅRD öppet när jag körde förbi på hemvägen.

Tyvärr hade jag 500km och sju timmar körtid framför mig så jag han bara rusa in och ut.. Nästa gång ska jag ta mig tid att handla också. Nu vågade jag inte ens titta på nåt för i den butiken ska man ha tid och välja med kärlek!! men det var roligt att träffa Aja!!

Landade hemma igår kl 21.30, totalt slut i huvudet av två jobbiga dagar, genomsvettiga halvvakade nätter och sju timmars sittande i bil. Somnade lyckligt och sov till halv tio idag... Härligt!
Kamomilla

Uupuneena saavuin eilen kotiin kolmen päivän reissun jälkeen. Yövyin ystäväni Ingelan luona ensin , ja sitten ajoin Lindan luo seuraavana päivänä. Meillä oli Ingelan kanssa paljon juteltavaa- tavataan vain kerran vuodessa ja juttua riittää siis..Sain yöpyä  Lindan luona perjantaina, ja meillä oli tosi hauska ilta. (edellinen postaus) Olen onnellinen näistä uusista ystävistä joita saan työni kautta tavata!
Launtaina lähdin Gammelgårdiin jossa kuvasin koko päivän. Ihana koti, oikein aidosti maalaishenkinen! Kotimatkalla huomasin ilokseni että Lundagårdin íhana puoti oli auki joten poikkesin todella pikaisesti sielläkin. Seuraavalla kerralla menen oikein ajalla sinne, sillä siellä pitää rauhassa valita ja katsella..
Linkit näihin yllämainittuihin paikkoihin löytyy tuosta ruotsinkielisestä tekstiosiosta. En jaksanut enää linkittää uudestaan- haluan ulos aurinkoon! ;)
kamomilla

19 kommentarer:

  1. Låter som en toppenresa, arbetssam men rolig. Hoppas vi har möjlighet att läsa dina reportage senare.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Puh, du har verkligen haft ångan uppe! Det tar musten ur en, jobbet, fast det är så roligt..vi är liksom arbetskamrater du och jag, för att lite svara på din fråga..så därför vet jag lite hur det är..jättefina bilder, du har verkligen hittat din grej! Lycka till i fortsättningen också - hoppas det finns tillräckligt med hem för oss båda..hihi!! Kram Laura (vilken kryptisk kommentar..:))

    SvaraRadera
  3. Härligt. Jobbigt, men så spännande och roligt!:)
    KRAM

    SvaraRadera
  4. vi får hoppas det blir fler resor norrut i sommar. det kändes som om vi inte hann behandla allt under den stund du var här ;)
    kramis

    SvaraRadera
  5. det var en väldigt intensiv resa, du hann med mycket! :)
    säkert skönt att vara hemma igen kan jag tro...

    SvaraRadera
  6. Det är sååå roligt att du har hittat det du är bra om inte bäst på! Ser fram emot att få läsa repotagen. Du skriver väl på bloggen sen var man hittar dom...??

    Här har vi sommar i sin bästa skrud. Kom hem i natt och möttes av en födelsedagspresent som gladde mej enormt (kommer på bloggen så småningom...) och nu ska det packas för ny resa.. Lillesyrran har resfeber och jag är mest dåsig efter veckans eskapader. Men det ska bli så kul att få tid att umgås i lugn och ro, bara vi två...

    Vila upp dej nu och njut av årstiden!!
    Kramiz....

    SvaraRadera
  7. Så skönt att du kom lyckligt hem!
    Kul att du hann förbi lundagård oxå, där e ju bara för härligt!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Roligt att du hann titta in en kort liten stund och att jag fick träffa dig på riktigt! :-) Skall bli kul att se reportagen i tryck sen!

    SvaraRadera
  9. Allt känns ju lättare när man har roligt:) Tungt men givande är ju en fin kombination.

    SvaraRadera
  10. Vilket spännande jobb du har, härliga möten och spännande hem att fota! Lundagård vill jag också besöka, så jätte jätte gärna!
    Eija

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig reportageresa du gjort! Jag skulle oxå gärna besökt Lundagård!:)

    SvaraRadera
  12. Vilken rolig och inspirerande resa du gjort!
    Ha det bra! Kram Kicki

    SvaraRadera
  13. Hej Kamomilla!
    Vad roligt att det händer så spännande saker i ditt liv!
    GRATTIS!! :o)
    Du är så söt där med kameran i högsta beredskap!
    Tänk att få göra det man älskar....det är verkligen livskvalitet. Du är så duktig också!
    Jag tänker faktiskt på dig när jag tittar på Strömsö som jag tycker väldigt mycket om. Sån där klingande dialekt har nog Kamomilla.....:o)
    Idag ska vi ha tjejfest här...25 glada tjejer ska kackla hela kvällen. ;o)
    Lycka till med allt!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  14. Så härligt det låter! Skall bli roligt att få läsa dina reportage sen i någon tidning :O)

    SvaraRadera
  15. Hej. Allt väl?

    Vilken rolig resa =) och så har du varit till Lundagård =))) dit vill jag också!

    Kul att det går bra för dig med företaget. Ska handla en massa finska tidningar sen igen nästa gång jag åker till finland, dvs nästa sommar. Alltid kul med dem finska inredningstidningarna och att få läsa på finska. Annars blir det inte så mycket finska längre ...läsa alltså, mest prat =)

    Ha det gott. Kram Pirre

    SvaraRadera
  16. Oj, så spännande det verkar och tänk så mycket vackra hus och hem det finns! LUndagård skulle vara otroligt spännande att besöka, så jag förstår om du blev glad!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  17. Så roligt att läsa att du tyckt att din Österbotten-resa varit bra!
    Ska bli så roligt bilderna från Gammelgård sen också!
    Härligt att du hann in till Lundagård. Tänk att jag inte varit dit, fast det inte är långt härifrån! Och du som har flera hundra kilometer hemifrån har lyckats med ett besök!

    Idag regnar det här och är bara 9 grader varmt, så kanske vi hade tur med vädret ändå fast vi pustade och stönade!;)

    Kram från mig, Linda

    SvaraRadera
  18. En minnesvärd resa alltså!
    Ja, det finns så många trevliga personer i blogglandia :)
    Ser fram emot reportagen senare.
    Förresten, jag skulle gärna se en lista på din blogg (tex i kantspalten) över vilka reportage du gjort, magasin och nummer!

    Må så gott!

    SvaraRadera
  19. What a reissu??!!! När och var får vi läsa om den i detalj??!!

    Kramelis kram!
    -Pia-

    SvaraRadera