23 januari 2013

Förtrollningen är bruten

Ja, julen var slut för min del, på bloggarna pratar man om vår, men än har vi vinter kvar! -och jul också men på vissa ställen- igår var jag nämligen och gjorde ett julreportage (säsongens sista?) i huvudstadsregionen. Lyssnade på julmusik i bilen och i julhemmet hela dagen, åt pepparkakor med mögelost och vädrinnan gräddade julstjärnor, men tja, den där magin infann sig inte. Den finns ju inte där mera. Den finns där bara före jul, och är verkligen påtaglig. För mig brukar den försvinna som i ett nafs, senast på annandagen. Det krävs alltså en hel del att få in den där rätta känslan i bilderna, och det tror jag nog att jag fick!
Men OBS- de här bilderna har inget med reportaget att göra. Och tja, ni ser ju att blomman är fejkad.


                                                         
Joulu on siis ohi ja blogeissa puhutaan jo keväästä. Mutta totuus on se että vielä on talvea jäljellä.
Jouluakin tosin jossain määrin, eilen olin nimittäin pääkaupunkiseudulla kuvaamassa yhtä joulukotia. Oliskohan nyt ollut sesoingin viimeinen?

Kuuntelin joulumusaaa  autossa ja oikeastaan koko päivän, söin  piparkakkuja sinihomejuuston kera ja joulutorttujakin  tarjottiin. Joulun magia oli vain kadoksissa. Sehän on jo poissa- mielestäni jo tapaninpäivänä se häviää. Vaatii siis hieman taitoa välittää fiilistä kuviin mutta uskon että onnistui!
Mutta huom- nämä kuvat eivät ole sieltä! Ja näkyyhän tuosta että kukkakin on feikkiä...

10 kommentarer:

  1. Ännu ett belägg på att var sak har sin tid...
    Speciellt julen, som börjar tidigare o tidigare år från år... Nu blir det ljusare o ljusare, fastän det är kallt och verkligen vintrigt, så kroppen börjar liksom vakna till liv igen. Så jag förstår att det behövs mer än lite jul-kosmetika för att få till den riktiga julstämningen. Men det blir säkert ett jättebra reportage...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Ja, det tror jag, att det är lite utmanande att göra julreportage såhär långt efter julen ändå. Och tänk att ha det där hemmet för julreportaget, att ha framme alla julsakerna! Men det blev säkert riktigt bra, speciellt om ni hade det här fina vinterljuset som vi haft nu.

    Jag drömde om dig och Ingela inatt, vi träffades sådär i förbifarten i en affär... ;)

    SvaraRadera
  3. Musta tuntuu, että oon tullut vähän vanhaksi, koska tänä vuonna oli helppo luopua joulusta. Aiemmin se on ollut kovin vaikeaa.

    SvaraRadera
  4. Om nån kan fejka julstämning så är det nog du! :) Det blev säkert superbra - ska bli kiva att se hur det blev sen när det kommer ut i nån tidning!

    SvaraRadera
  5. Du är så duktig på att få känsla i bilderna så de blev nog jättebra! Men jag förstår att det är lite svårt att få julkänsla nu.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Oho, en osaa enää kirjoittaa oikein, aloitetaan alusta :) Huomaan itsekkin sen että joulun tunnelma katoaa nopeasti joulun jälkeen... se johtuu ehkä siitä että olen jo siinä vaiheessa kerennyt fiilistellä joulun parissa jo niin kauan! Kivaa kuitenkin kun on noin vaihteleva työ ja saa nähdä kaikenlaista kaunista!

    SvaraRadera
  8. Jag slängde ut julen direkt efter nyår :D

    SvaraRadera
  9. Jag tycker din blog jätte mycket, min hemspråks är finska, men jag ville skrivar svenska :D

    Okei, ei toi ruotsi oikein suju multa :(

    http://everydayiscolorful.blogspot.fi/

    SvaraRadera