17 januari 2013

Latmans nyttomotion

Säg mig hörni vad man inte kan göra med en IKEAkasse? Det måste ju vara guds gåva till kvinnan! På  det här viset fick jag vedkistan fylld i ett nafs, när jag slapp tömma skottkärran skilt vid trappan för att bära in en famn med ved i taget. (lata människor använder de snabbaste o enklaste sätten- alltid)
Släng gärna ditt tips hit på vad annat man kan göra med en IKEAkasse! (förutom badstrandsväska, bykespåse, shoppingväska och de där andra vanliga ..)  Ikeas reklam snurrar åtminstone som bäst här i tv, har du sett den?

                                                        mobilbild- kännykäkuva...


Onko olemassa mitään sellaista mihin IKEAkassia ei voisi käyttää? Tämä on ihan varmasti jumalan lahja naiselle ;)  Tällä tavalla säästin aikaa ja voimia sillä eipä tarvinnut tyhjentää kottikärryjä ja kantaa puita sylissä sisään. Ja sain siis kerralla koko puulaarin täyteen! (laiska käyttää nopeimmat ja helpoimmat ratkaisut kaikkeen, hehe)
Kerro sinäkin mihin IKEAkassi on loistava, jos nyt ei lasketa noita vakiojuttuja kuten rantakassi, pyykkikassi ja ruokaostoskassi... telkkarissa pyörii hyvä mainos, oletko nähnyt?

15 kommentarer:

  1. Meillä myös oli pitkään nuo Ikean kassit puukasseina kun ovat siihen kyllä ihan parhaat! Kauan meni kun etsin vastaavia, mutta hyvännäköisiä, ja vihdoin sellaiset säkkikangasversiot löytyi Bauhausista.

    SvaraRadera
  2. jeppjepp, Ikea-kassarna är guld värda! Jag ska precis ut och hämta mer ved jag också, i både kassar och skottkärra precis som du!

    SvaraRadera
  3. våran lillsessa älskar att åka i Ikea-kassen i snön :)

    SvaraRadera
  4. Man kan flytta med den! Lånade 11 kassar och hade 4 själv. Inte ett enda kärl gick sönder i flytten!

    Btw, min mamma brukar säga att lata mammor får duktiga barn. Sen finns det andra som säger att mina barn är duktiga och det är helt sant! ;)

    SvaraRadera
  5. Man kan bära hö till hästarna,i en IKEA kasse. Nu har jag ju inga hästar,men kompisen har.
    Min mamma sa att " den late bär hellre ihjäl sig än går två gånger.
    Här känner jag igen mig då jag springer mellan våningarna,i huset.
    Trappan blir jobbigare med åren,o man vill ju spara på stegen.

    SvaraRadera
  6. Jag har en kasse i ett skåp i hjälpköket. I den samlar vi alla pant flaskor och burkar. När påsen börjar bli full tar man den med till butiken och plockar dom i pantmaskinen. Och om inte allt för mycket öl runnit ut i bottnet så kan man ta mathandlingarna i den hem tillbaka.
    Det var mitt tips.
    Monica

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig ny header. IKEA kassar är guld värda även här. Dom fungerar vid flytt perfekt och att föra gamla tidningar till pappersinsamlingen. Julklappssäck, kanske inte den vackraste men nog den rymligaste.

    SvaraRadera
  8. När min yngste var liten så offrade jag en gång en IKEA-kasse och gjorde ett regnskydd till sulkyn av den. Hade åkt till en marknad och väl framme så upptäckte jag att regnsskyddet var kvar hemma. Och självklart började det att regna. Som tur var låg kassen kvarglömd i bakluckan. Skar upp ett hål i botten så att lillen kunde kika ut, och knöt fast kassen med hjälp av handtagen bakom ryggstödet och under sitsen. Klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Vilken dunderide' !! Nöden har ingen lag liksom :)

      Radera
  9. Nu har du fått så bra idéer så det börjar sina kanske...
    jag har till pantflaskor, återvinningen (metall i en och papper i en). Vi flyttade mycket i såna... Har till de där extrabäddstäckena och kuddarna.. perfekt för en säng och går att hänga uppe på väggen på en krok...Så det är bara att ge en kasse med uppmaningen: varsågod o bädda---hihi
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  10. Kun lähdetään esim. siskon luo kylään, mökille tms. toppavaatteet on helppo pakata Ikea-kassiin, jos tarvitaan lakanoita tai pyyhkeitä mukaan,samoin kenkiä tai saappaita, ei muuta kuin kamat kassiin ja autonperään. Paljon kätevämpää kuin sulloa matkalaukkuun.

    SvaraRadera
  11. Vi använder våra IKEA-kassar främst till att bära tvätt från tvättstugan och för skridskoutrustning men jag har två andra tips också. Om man ska spraymåla något är det perfekt att offra en IKEA-kasse att ställa/lägga det man ska måla i, en sedan spraya på utan risk att omgivningen blir sprayad.
    Det andra tipset är för odling. Skär några kryss i botten, fyll med jord och dra eventuellt ihop öppningen med tråd om du inte vill att kassen ska fläka ut sig för mycket.

    SvaraRadera
  12. I love your pictures, your blog and your style so much - it`s every time a pleasure, to look at your posts!!


    greetings from austria!
    nora

    SvaraRadera
  13. Lasten kiikuttamiseen aivan mainiot,kehittyy samalla tasapaino ;)
    Anne

    SvaraRadera