10 januari 2013

Wake Up!

Vi vet ju alla att vintermorgnarna  är sega, så sega. Det är ett elände när man ska kravla sig ut ur den gosigt sköna (och framförallt varma!) sängen varje morgon, sänka fötterna ner mot det kalla golvet, famla efter tofflorna i mörkret och sen, på ostadiga ben vackla iväg till köket för att koka kaffe. Mycket kaffe. Starkt kaffe. Har man tur så vaknar man en timme efter att man stigit upp.


För att lite förenkla proceduren önskade jag mig en wake-uplight av tomten- och se det fick jag! Och jo, den hjälper faktiskt- en smula i varje fall. Sådär att jag åtminstone är vaken, när jag sätter mig i bilen och kör ungdomarna till morgonbussen vid sjusnåret.
Lite kunde man ju önska de skulle satsa på designen. Jag vet att det finns sådana som passar in i ultamoderna hem, men varför inte göra en som skulle smälta lite bättre in också i gamla hus? Inte för att jag stör mig på den här, jag blandar in andra nya element i inredningen också- men för den som vill ha allt i gammal stil vore det ju kul om den tex såg ut som en lykta? Jag menar, kan det vara svårt? Vad tycker du?

Tiedämme varsin hyvin että talviaamuisin herääminen on tuskallista, todella tuskallista. Lämmin sänky ei halua päästää otteestaan, lattia on kylmä ja heikoin jaloin hoipertelet keittiöön keittämään kahvia. Paljon kahvia. Vahvaa kahvia. Olet noussut, ja jos tuuri käy heräät tunnin päästä.
Tilannetta helpottaakseni toivoin joulupukilta wake-uplightia, ja sainkin sellaisen! Se todellakin auttaa hieman, nyt olen ainakin hereillä siinä vaiheessa kun aamuseitsemältä istahdan autoon kyyditäkseni nuoret aamubussille. Mietin vain että tällaisen lampun ulkonäköönkin voisi satsata. Tiedän että näitä löytyy vaikka pallon muotoisina jne- sellaisia  jotka sopivat ultramoderniin sisustukseen, mutta entäs jos haluat jotain maalaistyyliin sopivaa? Nythän tämä ei minua häiritse, sekoittelen muutenkin uutta ja vanhaa sikinsokin- mutta sille joka tosissaan haluaa kokonaisvaltaisesti sisustaa vanhanaikaiseen tyyliin, onko sellaiselle mitään tarjolla? Ja miten vaikeaa se voisi olla keksiä joku esim lyhdyn näköinen malli? Mitä mieltä sinä olet?

9 kommentarer:

  1. Grattis till din nya lampa! Har haft en sån i 2 år på jobbet. Och haft mycket nytta av den. Tills lampan "gick".... Oj vad svårt det har varit att hitta en ny. I alla fall här på ön. Till slut ledsnade jag på att att alltid bli rekommenderad fel lampa, så den har legat i skåpet en längre tid.
    Kanske man skulle ge sej iväg på lite lampjakt igen ;o)

    SvaraRadera
  2. Undrar om jag ska önska mig en sån... Just nu så är det elände att gå upp. Inte förrän dörren går igen efter J när han tar hunden på morgonpromenad så masar jag mig upp... och då har jag snoozat en bra stund. Sen blir det bråttom så att frukost för man o hund är klar när de kommer in igen... fortfarande gäspig trots lunchtid och redan gått långpromenad. Vårtrött el vintertrött? det är frågan
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Så skönt med en lampa som tänds när man ska vakna - sen om man gör det helt och fullt, är ju en annan sak! :)

    Jovisst, det finns många nyttosaker som man bör ha, men som är jättefula och svåra att få att smälta in i hemmiljön!
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Skulle faktiskt föredra en lyktmodell av den lampan :)

    SvaraRadera
  5. Hei, jeg fikk en slik lampe i julegave for noen år tilbake, og har hatt stor glede av den. Alarmen på den er særdeles behagelig å våkne til, samtidig som en er veldig våken akkurat da - fordi lampen begynner med litt forsiktig lys allerede en halv time før alarmen går. Det hender rett og slett at jeg våkner FØR alarmen, pga. lyset! Koselig blogg du har, forresten. Hilsen Inger i Norge

    SvaraRadera
  6. Liknande lampa väcker mej också :)

    Och jag tycker också den är såå ful så den är bortlyft dagstid,
    för jag "solar" mej bara då jag äter morgonmål och läser HBL.

    Ha det bra
    Monica

    SvaraRadera
  7. har också en sån liknande. Tyvärr är min förpassad till garderroben. Den är stor och otymplig, en gammal modell. Och joo skulle föredra en lyktmodell :-D grattis till din lampa o vad bra att du tycker att den hjälper :-)

    SvaraRadera
  8. Ja en sådan där har jag funderat över. Verkar vänlig att vakna till.

    Gör dig nu en riktigt go helg, kram från Maria ♥

    SvaraRadera
  9. Qué bonito, me gusta mucho vuestros paisajes. Un abrazo desde España.

    SvaraRadera