6 maj 2014

När det äntligen finns ork att köra vidare

Stolprojektet tog ett stort kliv framåt i helgen när jag tog itu med sittdynan. Voj apa så svårt det var! Jag är ju ingen sömmerska direkt och det var mycket att tänka på med vikta dekorationskanter och dragkjed (ja hu ändå!) Jättesvårt var det. Tyget ska ju sitta tight men inte för tight för då spricker sömmarna. Detta tyg töjer en hel del men får också lätt små hål som töjer till större när man drar hårt...




Jag försökte hålla huvudet kallt och tänkte att små skavanker inte gör nåt- fotar jag stolen så sitter det ju någon på den. Högst sannolikt alltså. Då syns inte små fulveck eller sneda sömmar...



Nu återstår att smälla fast bakstycket (den är naken om baken än) och att hitta prydnadsnitar och nita fast dom. Sen är det klart!!  Lite kunglig blev den och det var ju meningen. Här får småsessor sitta med tiara i håret och tyllkjol med guldskor! Och varför inte större sessor också, och absolut är den för småprinsar och varför inte också vuxna? Jag hoppas den blir klar till studentfotograferingarna! Vore fint i en lummig park...




Tuoliprojekti eteni hurjaa vauhtia kun viikonloppuna päätin taistella istuintyynyn kanssa. Voi apina että oli vaikeata! Minähän en ole mikään ompelija ja tässä oli kaiken maailman koristereunat, taitot ja vieläpä vetoketjukin. Hirmu napakasti tuon kankaan pitää istua ja se vasta vaikeaa olikin sillä tämä kangas venyy, ja pienet reiät venyvät isoiksi. Liian lujaa ei saa tikkien kohdalta siis venyttää, muten halkeaa koko sauma.
Yritin pitää hermot kurissa ja ajatella ettei pienet virheet haittaa. Silloin kun tätä tuolia kuvataan, siinä tod näk joku myös istuu, eikä niitä pikkuvikoja silloin näy.
Nyt pitää vielä takapuoli nitoa kiinni ( tuoli on tuossa pylly paljaana nököttänyt jo jonkun aikaa) ja sitten pitää oikeasti löytää huonekalunauloja jotka viimeistelevät koko ihanuuden.

Kuninkaallinen tästä tuli ja niin sen pitikin. Ihanat pikkuiset "tyllirinsessat" sitten tähän vaan istumaan kultakengissään ja tiarat kutreissa. Ja tietysti tämä on pikkuprinssseillekin ihana ja aikuisillekin. Toivottavasti valmistuu sopivasti YO kuvauksiin. 

12 kommentarer:

  1. Hur fint som helst! Jag har utbildning inom sömnads och även jag känner så mellan varven. Att det kan vara så hopplöst svårt?! Jag storgillar din positiva inställning. Sunt! Dessutom tycker jag du lyckats bra och "kunga-stolen" är jätte häftig! :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En sådan respons av en som kan känns fint!

      Radera
  2. Svar
    1. Tack alegni! jag gillar era österbottninska uttrtryck! :)

      Radera
  3. Fin stol och jag kan verkligen se vilka fina bilder du kommer att kunna fota med stolen som en vacker detalj./Maria

    SvaraRadera
  4. Den blir hur fin som helst!

    SvaraRadera
  5. Ja! Prinsesstol i en lummig park låter fantastiskt! :D

    SvaraRadera
  6. Den är helt superfin. Vilka fina bilder du kommer att få med den i fokus...(eller nej, personen som sitter i den skall ju liksom var i fokus)

    SvaraRadera
  7. Vilket maffigt projekt, men det blev jättesnyggt!

    SvaraRadera
  8. Tosi hieno! Vaikea homma -erityisesti selkänoja on hienosti laitettu - napit ovat vaikeita. Ja tuo kangas ei helpoimmasta päästä käsitellä, olen itsekin tehnyt mm. soittimensuojan. Helppo pyyhkiä, tosin eli maksaa taistelun vaivan! Kun olet nyt selättänyt tuon, selviät mistä vaan ompeluista :) terkuin,T
    ps. kirsikkapuu-kuvat aivan LUMOAVIA, fantastik... Huoh...

    SvaraRadera