18 februari 2015

Bloggutmaning- en lista som fick mig att tänka till


TYCK OM DIG SJÄLV

Bloggaren Caroline startade en "tyck om dig själv lista" inför vändagen och nu snurrar den på i den finlandssvenska bloggsfären som en utmaning från blogg till blogg. Jag blev utmanad av Ninette och här kommer min lista!:

5 saker jag är bra på:
- att fotografera och redigera så det blir stämning i bilderna
- att vara social och öppen och har lätt för att få nya vänner (det är ett måste i mitt jobb, man ska ju våga ramla in hos folk man inte känner och bara börja fota deras liv)
- att ta ansvar
- att se potential i husruckel och gamla möbler och saker och göra dem fina igen
- att inreda personligt  (mest mindre ytor, min man ser större helheter)

5 saker jag gillar med min kropp  (ojoj, det här blev svårt, jag har så många kroniska sjukdomar)
- att den trots två jobbiga graviditeter kunnat föda fram två fina barn
- min man säger att jag har mjuk hud, själv tycker jag att det är svårt att avgöra det :)
- att min kropp, som trots många skavanker och svagheter ännu orkar stiga upp ur sängen
- att den jobbiga reumasjukdom jag drabbades av i tonåren fattar att hålla sig i viloläge
- att mina sneda krokiga fingrar och svaga handleder ännu orkar hålla i en kamera och mina dåliga fötter orkar gå.

5 saker jag är stolt över
-  min familj och mina närmaste- ni är bäst!
- att jag i vuxen ålder tagit steget att utbilda mig till fotograf- tacksam för mannens stöd och uppmuntran
- att jag benhårt satsat på karriären och faktiskt nått dit jag ville och bara vill lära mig mer
- att jag efter 14 år med en narcissist äntligen vågade ta mig ur förhållandet, samla upp spillrorna av mig själv och bygga upp ett nytt och mycket lyckligare liv åt mig och mina barn
- Att jag varit företagare i fyra år nu- det hade jag aldrig trott att skulle vara "min grej"

5 saker jag är tacksam för: 
- familjen, de närmaste och alla mina fina vänner som gör livet rikare
- att kroppen tickar på fast den inte är så frisk och verkligen är en utmaning att dras med mellan varven  
- att min mamma klarade sin fight mot bröstcancern och pappa ännu är med oss fast hälsan är svag
- att få bo i Finland, för även om vi gnäller över det mesta så har vi det faktiskt jäkligt bra här!
- att få vakna upp till en ny dag, för jag älskar livet!


Jag utmanar de finlandssvenska bloggarna Fru ZLindas Lantliga  och Mammaspring till att göra sin egen lista!





HYVÄN OLON JA ITSENSÄ HYVÄKSYMISEN LISTA

Suomenruotsalaisessa blogipiirissä kiertää "pidä itsestäsi" - lista jonka  bloggari Caroline julkaisi ystävänpäivänä. Sain haasteen Ninetteltä ja tässä oma listani:

5 asiaa jossa olen hyvä:
- valokuvaus ja tunnelman luonti kuviin ( myös kuvankäsittelyllä)
- olen sosiaalinen ja avoin ja ystävystyn helposti (tämä on välttämätöntä työssäni kun tupsahdan ihmisten kotiehin ja alan tuosta vaan räpsimään kuvia heidän elämästään)
- osaan ottaa vastuuta
- näen vanhoissa röttelöissä ja tavaroissa tuunauspotentiaalia ja osaan loihtia vanhasta uutta.
- osaan sisustaa persoonallisesti (näen pient kokonaisuudet ja mies isommat)

5 asiaa kehossani johon olen tyytyväinen: (nyt meni vaikeaksi sillä minulla on niin monta kroonista  vaivaa ja sairautta)

- että kehoni on kahdesta vaikeasta raskaudesta huolimatta synnyttänyt kaksi hienoa lasta
- mieheni sanoo että minulla on pehmeä iho (itse en osaa sanoa)
- olen iloinen että kroppani kaikista sairauksista ja vaivoista huolimatta jaksaa nousta aamulla sängystä      
- että tämä tyhmä reumasairaus johon sairastuin murrosiässä tajuaa olla lepotilassa
- että vinot ja kierot sormeni ja hauraat ranteeni jaksavat vielä kannatella raskasta kameraa

5 asiaa josta olen ylpeä:
- perhe ja läheiset- olette parhaita!
- että olen aikuisiällä uskaltanut opiskella ja vaihtaa ammattia. Kiitollinen aviomiehen tuesta ja kannustuksesta!
- että olen vakaasti uskaltanut satsata uraan ja saavuttanut päänmääräni ja vielä haluan oppia lisää
- että lopetin 14 vuotta kestäneen suhteen narsistin kanssa, keräsin sieluni sirpaleet ja rakensin uuden paljon  onnellisemman elämän itselleni ja lapsilleni
- että olen nyt 4 vuotta tominut yrittäjänä- sitä en olisi itsestäni uskonut!

5 asiaa josta olen kiitollinen:
- perhe, läheiset ja kaikki ystävät jotka rikastuttavat elämää
- että kehoni kaikista heikkouksista huolimatta vielä jaksaa tikittää
- että äiti voitti rintasyövän ja isä vielä jaksaa olla keskuudessamme vaikka terveys reistailee
- että saadaan elää Suomessa, sillä vaikka usein naristaankin, meillä on kyllä täällä tosi hyvät olosuhteet
- että saan herätä uuteen päivää- sillä rakastan elämää!



Haastoin jo kolme ruotsinkielistä blogia tekemään omat listat mutta jos te rakkaat suomenkieliset lukijat haluatte pistää tämän ajatuksia herättävän listan kiertämään niin feel free! :)


10 kommentarer:

  1. Voi miten ihana lista!
    Sinulla on todella paljon ilonaiheita elämässäsi, onneksi olet noin vahvan nainen!
    Minäkin laitan tämän harkintaan, josko laittaisin jakoon:)
    Kiitos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos, luulen että ihan jokaiselle tekee hyvää välillä miettiä näitä asioita :)

      Radera
  2. Jag har följt din blogg i flera år och jag gillar verkligen att läsa dina berättelser och framför allt älskar din vackra fotografering (jag känner mig närmare till Finland). Det här inlägget har varit väldigt trevligt att läsa, speciell och din lista nästan fick mig att gråta. Inte ur sorg eller någon av det där : ) men om det sätt som du skriver den och dela dina tankar och känslor. (några saker jag kan helt relatera till) så jag ville bara tacka dig för ännu en gång en super inlägg.

    Många hälsningar från iskalla Ontario, Cad

    Mari

    SvaraRadera
  3. Vilken fin lista! :) Det är så roligt att få läsa allas svar på denna lista, en lär sig så mycket nytt om olika bloggare.

    SvaraRadera
  4. Vilken rolig och bra utmaning! Mer sådana tankar åt folket, och främst till oss kvinnor.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Sneda krokiga fingrar låter som det min mamma har, hon har dessutom problem med att fingrarna (eller "ledknotorna", vad det nu heter) svullnar till, och så har hon svaga händer.. Beror dina krokiga fingrar på reuma? För läkarna påstår att min mammas problem inte har med reuma att göra, så om du har förslag på vad det skulle kunna vara istället så kunde det kanske vara till hjälp :) Svara gärna i min blogg, ifall jag inte hittar tillbaka till detta inlägg :)

    SvaraRadera
  6. Tack för svaret! Får man fråga vad just denna reuma-sjukdom heter/kallas? Tänkte att om den är sällsynt kanske inte läkarna kunnat ge min mamma nån diagnos pga att de inte sett detta förut/inte känner igen det.. Men bra åtminstone att den är i viloläge för dig nu, hoppas det fortsätter så också :)

    SvaraRadera
  7. oj vilka fina listor du kom med, och åh så fina bilder! Tror dom där tre är några av mina favoriter av dina bilder faktiskt!

    SvaraRadera